6) Posvátnost versus dekadentnost

18. února 2017 v 15:58 | Eva Vacková |  Život a tvorba umělce
Egon Schiele byl za svá díla, která vzbuzovala pohoršení, odsouzen a tři týdny vězněn. Po návratu z vězení namaloval pod názvem Kardinál a jeptiška (1912) parafrázi na Klimtův obraz Polibek. Zatímco Klimt dekadenci skrýval, Schiele vše konfliktní, sexuální a zvrácené co nejvíce odhaluje. "Obě malby mají společné téma, jímž je uctívání milované bytosti, avšak zatímco Klimt činí sexuální akt posvátným, Schiele činí posvátný akt sexuálním" (Kroutvor, 1991, s. 72) Schiele chtěl na obrazu demonstrovat, že "ani normativní morální zákony (...) nemohou zadržet sílu erotického puzení" (Selsdon, 2013, s. 68)Jedná se tedy o zakázanou lásku všeobecně, u Schieleho však zřejmě zosobněnou mezi bratrem a sestrou. (Kroutvor, 1991)

Použitá literatura:
1) KROUTVOR, Josef. Egon Schiele. 1. vyd. Praha: Odeon, 1991, 103 s. ISBN 80-207-0270-9.
2) SELSDON, E. a kol. Schiele. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, k. S. - Knižní klub, 2013, 255 s. ISBN 978-80-242-3977-4.



Polibek (1907-1908) - Gustav Klimt





Kardinál a jeptiška (1912) - Egon Schiele



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama